środa, 19 kwietnia 2017

5 złych nawyków, które zabijają Twoje libido


Jeśli "nie jesteś w nastroju" częściej niż to dotąd bywało, nie martw się. Nie jesteś odosobnionym przypadkiem. Poznając przyczyny spadku libido, możemy im przeciwdziałać :-) Na większość przyczyn mamy wpływ gdyż często wynikają one z naszego stylu życia.

5 nawyków, które zabijają ochotę na seks


Przyczyny spadku libido, dlaczego nie mam ochoty na seks



Badania naukowe wskazują, że spadek popędu seksualnego dotyka 32% kobiet i 15% mężczyzn pomiędzy 18 a 59 rokiem życia. Emocje mają najsilniejszy wpływ na spadek libido, ale nie mniejszy wpływ ma  dieta i styl życia (sen, brak składników odżywczych, efekty uboczne przyjmowanych leków).


Oto najczęstsze czynniki wpływające na poziom hormonów i hamujące libido.


1. Stres

Stres to przyczyna spadku libido



Seks pomaga złagodzić napięcie i stres, ale napięcie i stres niweczy ochotę na seks. Koło się zamyka?

Chroniczny stres emocjonalny może zniszczyć nasze życie seksualne, powodując zaburzenia hormonalne i spadek libido. Jaki wpływ ma ciągły stres na hormony. Hormony są "chemicznymi wiadomościami" wysłanymi przez organizm. Kontrolują niemal każdą biologiczną funkcję organizmu - wzrost i rozwój, trawienie, metabolizm, popęd seksualny, ciążę i regulowanie poziomu stresu.
Estrogen, progesteron, testosteron i androgeny są podstawowymi hormonami płciowymi, które mają wpływ na  chęć uprawiania seksu (zarówno u mężczyzn, jak i kobiet). Niski poziom tych hormonów, zwłaszcza testosteronu, jest związany z zahamowaniem pożądania seksualnego. Testosteron jest uważany za najsilniejszy hormon pożądania seksualnego. Chociaż testosteron jest powszechnie uważany za hormon męski, kobiety również wytwarzają  małe ilości testosteronu w jajnikach i nadnerczach.
Dlaczego stres zabija libido? Ano dlatego, że zwiększa poziom kortyzolu we krwi, hormonu regulującego stres. Zaś wysoki poziom kortyzolu może obniżyć lub nawet spowodować utratę testosteronu u mężczyzn i kobiet.

Nie da się rozdzielić jednego hormonu od innych. gdy jeden szwankuje, ma to wpływ na całą gospodarkę hormonalną.


2. Za mało lub za dużo ćwiczeń





Lubicie się spocić podczas ćwiczeń? Ja tak, mam wtedy poczucie, że porządnie wykonałam trening. Jednak przez zbyt intensywne i częste treningi narażamy nasze ciało na duży stres (choć czasem nie zdajemy sobie z tego sprawy) i tym samym podnosimy poziom kortyzolu. Z czym to się wiąże już wiecie - patrz punkt 1 tego wpisu :-)
Nadmiar ćwiczeń może również zaburzać produkcję estrogenu i progesteronu u kobiet, co wiąże się z zaburzeniami miesiączkowania.

Umiarkowana ilość treningów, szczególnie tych o dużej intensywności, poprawia poziom testosteronu. Umiarkowana, czyli ok. 30 minut dziennie 3-4 razy w tygodniu (nie licząc rozgrzewki i rozciągania po :-)


3. Dieta bogata w żywność przetworzoną




Właściwe wytwarzanie hormonów zależy od konkretnych składników odżywczych (takich jak kwasy tłuszczowe omega-3, aminokwasy i błonnik). Te podstawowe składniki odżywcze znajdują się przede wszystkim w pełnej, nieprzetworzonej żywności (np. rybach i dziczyźnie, warzywach liściastych, owocach) - nie w torebce z fast foodem. Przetworzona żywność jest pozbawiona składników odżywczych, co może prowadzić do ich niedoboru (w przypadku konsumpcji regularnie). A zawarte w nich cukier i tłuszcze trans mogą poważnie zaszkodzić twoim hormonom (i popędowi seksualnemu) w dłuższej perspektywie.
Cukier rafinowany jest pozbawiony wszystkich składników odżywczych (w tym błonnika), które mogłyby ewentualnie spowolnić jego wchłanianie do krwioobiegu. Dlatego po spożyciu cukru rafinowanego następuje gwałtowny wzrost poziomu cukru we krwi.
W celu obniżenia poziomu cukru we krwi do normy, organizm uwalnia  insulinę do krwiobiegu, co powoduje wydzielanie cukru z krwiobiegu i do komórek. Tak jak można się domyślić, im więcej cukru spożywamy, tym więcej insuliny organizm musi uwolnić. Badania wykazują, że niezrównoważone poziomy cukru we krwi są związane z nieprawidłowościami miesiączkowania. Mogą też zmniejszyć przepływ krwi do okolic narządów płciowych u mężczyzn i kobiet, co może zmniejszyć libido.
Z kolei tłuszcze trans (takie jak uwodornione oleje)  wywołują stany zapalne w organizmie, które mogą ingerować w produkcję hormonów a w następstwie wywoływać choroby endokrynologiczne np. zapalenie tarczycy Hashimoto.

Dieta Paleo jest wolna od tłuszczów trans i cukru przetworzonego oraz bogata w składniki odżywcze wyrównujące hormony (takie jak zdrowe tłuszcze, aminokwasy, witaminy i minerały). Tak więc jedzenie zgodne z Paleo (nawet 70% czasu) może pomóc w dostarczeniu organizmowi składników odżywczych potrzebnych do zwiększenia libido.


4. Papierosy i alkohol



Oprócz przetworzonej żywności, nadmierne spożywanie alkoholu i palenie może również powodować niedobory składników odżywczych.
Alkohol może pogarszać funkcjonowanie wątroby, co uniemożliwia prawidłowe usuwanie nadmiaru hormonów, których nasze ciało już nie potrzebuje. Kiedy te hormony nie są właściwie wyeliminowane, pojawia się ryzyko ich ponownego wchłaniania do krwiobiegu. Alkohol naraża również naszą trzustkę. Ponieważ jest ona odpowiedzialna za uwalnianie insuliny, zaburzenia jej funkcji mogą ograniczać zdolność organizmu do metabolizowania cukru.
Tytoń zwiększa poziom kortyzolu we krwi i zawiera  toksyny powodujące zaburzenia endokrynologiczne związane z tłuszczową chorobą wątroby i zaburzeniami hormonalnymi (takimi jak dysfunkcja tarczycy i oporność na insulinę)


5. Antykoncepcja doustna





Zasadniczo wiadomo, na czym polega antykoncepcja doustna. Jej działanie polega głównie na  zatrzymaniu owulacji. tak działa większość tabletek antykoncepcyjnych.  Normalnie, w momencie owulacji jesteśmy bardziej skłonni do seksu. Przerwanie tego naturalnego cyklu może tłumić pożądanie seksualne. Utrata libido może być spowodowana także syntetycznym estrogenem i progestagenem, które mogą wytrącać organizm z naturalnej równowagi. Na szczęście nie dotyczy to wszystkich kobiet - badania mówią o ok. 15%.



Na szczęście tak jak istnieją przyczyny spadku libido, tak istnieją sposoby walki :-) Znacie jakieś?

Zapraszam do udostępniania i podzielenia się komentarzem






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zostaw po sobie ślad :-)