środa, 15 marca 2017

Żywność funkcjonalna - moja subiektywna lista



Dlaczego potrzebujemy żywności funkcjonalnej czyli  "Superfoods".

Superfoods to ostatnio bardzo modny temat. Na świecie istnieje wiele teorii, co zaliczamy a co nie do super żywności. W zależności od aktualnej mody i tendencji dietetycznych na liście żywności funkcjonalnej można znaleźć także żywieniowe ciekawostki jak: algi, aloes, jagody goji i acai czy quinoa. Nie istnieje jedna lista superfoods. Pod  tą nazwą kryją się różnorodne nieprzetworzone produkty, które z założenia powinny znaleźć się w dobrze zbilansowanej diecie: rośliny kapustne, jagody, grzyby, nasiona czy strączki.


Superfoods to modny trend



















Obecnie średnia  życia człowieka wydłuża się. Żyjemy coraz dłużej, a liczba chorych na cukrzycę, nadciśnienie, miażdżycę, udary mózgu, chorobę niedokrwienną serca czy osteoporozę w krajach rozwiniętych stale rośnie.
To skutek między innymi nagannej, opartej na przetworzonej żywności diety. Potrzeba więc żywności odżywczej, która zniweczy lub chociaż zminimalizuje zmiany jakie zaszły w naszym organizmie.
Do składników, dzięki którym żywność uznana jest za super żywność należą witaminy, głównie antyoksydacyjne, witamina D, związki bioaktywne, minerały, kwasy tłuszczowe z rodziny Omega 3.
Trzeba zdać sobie sprawę, że dla każdego z nas odżywczy będzie inny kompleks witamin czy minerałów w zależności od indywidualnych potrzeb organizmu.
Jeżeli stosujesz na co dzień zbilansowaną dietę bogatą w mnóstwo owoców i warzyw i ćwiczysz regularnie, nie musisz przejmować się superfoods. Jeżeli nie, no cóż- może super żywność cię ocali :-)

Moja subiektywna lista Superfoods


1.Jarmuż

Jarmuż ma cenne właściwości

Jarmuż jest dwuletnią rośliną z rodziny kapustowatych. Poza obszarami tropikalnymi, uprawiany jest prawie na całym świecie. W zależności od odmiany, jadalne liście jarmużu przybierają różne odcienie zieleni, fioletu lub brązu. Liście jarmużu są bogatym źródłem białka, błonnika, witamin i minerałów. Zawiera witaminy C, A, K, E, B6, tiaminę, niacynę, ryboflawinę, żelazo, wapń, magnez, potas, fosfor oraz związki bioaktywne: karotenoidy i sulforafan.


Zalety:

  • zmniejsza ryzyko zachorowań na raka piersi, jelita grubego, prostaty, płuc, pęcherza moczowego i błony śluzowej macicy.
  • dzięki dużej zawartości wapnia zapobiega osteoporozie
  • korzystnie działa na układ sercowo-naczyniowy. Wapń i potas biorą udział w regulacji ciśnienia tętniczego krwi, witamina C wzmacnia i uszczelnia naczynia krwionośne, a witamina K bierze udział w procesie krzepnięcia krwi
  • zapobiega miażdżycy i wpływa na obniżenie poziomu "złego" cholesterolu
  • zawarty w jarmużu chlorofil wykazuje działanie alkalizujące -odkwasza organizm
  • zwalcza infekcje, działa przeciwzapalnie, przeciwnowotworowo i regenerująco
  • poprawia przemianę materii, powinien być spożywany przez osoby dbające o linię i walczące z nadwagą
  • zawarty w nim sulforafan niszczy bakterie Helicobacter pylori, odpowiedzialne za wrzody żołądka oraz dwunastnicy.

2. Awokado

awokado zalicza się do super żywności
Owoc awokado
Foto: Pixabay


Smaczliwka wdzięczna, awokado właściwe – gatunek wiecznie zielonych drzew z rodziny wawrzynowatych. Wykopaliska dowodzą, że awokado było już wykorzystywane 7000 lat p.n.e.
Awokado jest owocem wysoko kalorycznym. Jednak tłuszcze  jednonienasycone oraz omega-3  występujące w awokado są zdrowe dla serca.

Zalety:

  • Jednonienasycone tłuszcze zawarte w awokado zawierają fitoskładnik beta-sitosterol, który ma  działanie obniżające poziom LDL tzw. "złego cholesterolu".  
  • Awokado jest jednym z niewielu naturalnych produktów, które zwierają duże ilości glutationu zwanego "mistrzem antyoksydantów" który wspiera wątrobę i system nerwowy. Jest odpowiedzialny za uzupełnianie i „odzyskiwanie” innych przeciwutleniaczy w ciele.
  • Awokado może pomóc chronić przed nowotworem prostaty i rakiem piersi.
  • Jak do tej pory nie ma awokado genetycznie modyfikowanych, a Environmental Working Group (EWG) na swojej liście „czystej 15” (warzyw i owoców) zamieściła  awokado jako owoce, w których prawie nie wykrywa się pozostałości pestycydów

Poza tym, że awokado faktycznie jest zdrowe, istnieje wiele sposobów, aby się nim cieszyć. Od kilku przepisów na guacamole, poprzez dodawanie awokado do sałatek, aż po używanie go jako zamiennik wędlin na kanapkach.

3.Granat

Charakterystyczne nasiona granatu
Foto: Pixabay 


Pochodzi z rejonów Morza Śródziemnego. Ludzkości znany jest od około 7 tys. lat. Od zawsze był ceniony w medycynie ludowej. Owoc granatu zawiera polifenole, czyli związki przeciwutleniające, które hamują powstawanie wolnych rodników oraz usuwają już wytworzone, co zmniejsza ryzyko występowania wielu chorób nowotworowych.

Zalety:

  • polifenole zawarte w owocach granatu zmniejszają ryzyko występowania raka
  • wykazują również działanie przeciwzapalne, dlatego pomocne są w leczeniu artretyzmu i reumatyzmu,
  • mają korzystny wpływ na układ sercowo-naczyniowy, wzmacniają pracę serca i obniżają ciśnienie tętnicze krwi,
  • regulują poziom cukru i cholesterolu we krwi, uszczelniają naczynia krwionośne
  • po owoc granatu szczególnie powinny sięgać kobiety w okresie menopauzy, gdyż zawarte w granacie estrogeny wspomagają gospodarkę hormonalną
  • owoc granatu zawiera kwas cytrynowy i taninę o właściwościach ściągających, dlatego dodatkowo jest też polecany w niektórych chorobach żołądka i problemach z trawieniem.

4. Chia

pudding z nasionami chia
pudding z nasionami chia
Foto/Pixabay

Chia (inaczej szałwia hiszpańska) to małe, podłużne nasiona docenione już przez starożytnych Azteków. Chia stanowiła dla nich podstawowy artykuł spożywczy, podobnie jak kukurydza i amarant. Nasiona chia są bardzo odżywcze. Obfitują w minerały – wapń, fosfor, cynk i mangan. Na szczególną uwagę zasługuje oczywiście obecność dobrych kwasów tłuszczowych: omega-3 i omega-6, a także związków fitochemicznych zwanych lignanami.

Zalety:


  • źródło zdrowych tłuszczów omega-3 oraz omega-6, których stosunek względem siebie wynosi 3:1
  • zawierają lignany, czyli związki regulujące poziom hormonów płciowych w organizmie, polecane szczególnie kobietom cierpiącym na dolegliwości okresu menopauzy
  • lignany wpływają korzystnie mężczyzn mających problemy z łysieniem i utrzymaniem prawidłowych funkcji prostaty
  • pomagają w walce z otyłością i nadwagą, 
  • zwalczają zaparcia, ze względu na wysoką zawartość błonnika wspomagającego trawienie
Zalety nasion chia sa podobne jak nasze rodzime siemię lniane. O zaletach siemienia pisałam w tym poście 

5. Pieprz Cayenne


Pieprz cayenne

To rodzaj przyprawy należącej do rodziny Capsicum – papryk o bardzo ostrym smaku, powszechnie znanych jako papryczki chili. Pieprz Cayenne swoje właściwości zawdzięcza wysokiej zawartości kapsaicyny, odpowiedzialnej za ostry smak.  Kapsaicyna wpływa receptory bólowe, które są zlokalizowane m.in. w jamie ustnej, aktywowane w odpowiedzi na uraz tkanki. Pieprz kajeński jest źródłem beta-karotenu, witamin A oraz E, co korzystnie wpływa na stan układu odpornościowego. Regularne dodawanie pieprzu cayenne do potraw ma świetny wpływ na organizm, ponieważ przyprawa ta jest bogata w minerały. Nawet małe ilości ostrej papryki dostarczają nam żelaza, cynku, miedzi, potasu, manganu, magnezu i selenu.

Zalety pieprzu Cayenne:

  • łagodzi dolegliwości żołądkowe
  • pomaga w walce z przeziębieniem - pomaga odblokować zatkane drogi nosowe i pozbyć się  zalegającego śluzu
  • ma właściwości przeciwgrzybicze
  • zapobiega migrenie
  • pobudza trawienie poprzez zwiększenie produkcji enzymów i kwasów żołądkowych
  • chroni przed nowotworami - kapsaicyna odpowiada nie tylko za ostry smak, ale również zabija komórki rakowe, jednocześnie nie szkodząc zdrowym komórkom
  • pomaga w bólu stawów, może być również stosowany jako miejscowy okład
  • pomaga schudnąć - kapsaicyna przyspiesza metabolizm oraz procesy trawienne, hamuje apetyt i pozwala szybciej spalać tłuszcz.


Oczywiście na temat żywności funkcjonalnej można by pisać powieści, ale tu wybrałam te, które cenię szczególnie. Co nie znaczy, że nie doceniam innych :-)

A co waszym zdaniem powinno jeszcze znaleźć się na liście?

Podzielcie się komentarzem :-)

Marta







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zostaw po sobie ślad :-)