wtorek, 21 marca 2017

Paleo - najzdrowsza dieta świata

Czym dokładnie jest Paleo.

Paleo uważane jest za jeden z najzdrowszych sposobów odżywiania na świecie. Opiera się na unikaniu przetworzonej żywności, glutenu, zbóż, soi, nabiału i roślin strączkowych a jedzeniu nieprzetworzonej żywności. To cos więcej niż tylko dieta - jest to sposób podejścia do odżywiania, który może poprawić wszelkie aspekty naszego zdrowia. Może pomóc w utracie wagi, poprawić muskulaturę, poprawić jakość snu, zredukować stany zapalne w organizmie, a nawet zmniejszyć ryzyko raka, cukrzycy czy chorób serca.


Paleo najlepszy sposób odżywiania


Pisałam wcześniej o teorii Williama Davisa, który upowszechnił dietę bez pszenicy. Wpis możecie znaleźć tutaj bez glutenu- teoria Williama Davisa. Te dwa sposoby odżywiania mają ze sobą wiele wspólnego, m.in. odstawienie zbóż, soi i roślin strączkowych. Niektórzy twierdzą wręcz, że Williams w swojej teorii tak naprawdę promuje właśnie Paleo.



Co jest dozwolone a co zakazane w Paleo

Dieta Paleo (lepiej oczywiście posługiwać się terminem odżywianie, ale dieta brzmi lepiej :-)
stosowana dokładnie według wskazań jest dość restrykcyjna. Trudno więc wprowadzić wszystkie zalecenia jednocześnie. najlepiej więc wprowadzać ją etapami. Pierwszym krokiem może być wyeliminowanie glutenu z diety. Ja jestem właśnie na tym etapie i muszę się pochwalić, że idzie mi coraz lepiej :-)
Na razie nie zrezygnowałam np. z nabiału, nie odczuwam takiej potrzeby ale przypuszczam że i na to przyjdzie czas.

Poniżej skrócona lista rzeczy które jemy albo unikamy w Paleo - tak na początek. Oczywiście każdą z tych kategorii można rozwinąć szerzej, ale na początek i to jest dużo :-)


                 Co jemy:                                                      A czego nie jemy:

                     warzywa,                                                                     cukry rafinowane,
                       owoce,                                                                                 nabiał,
                        drób,                                                                                  strączki,
                    wołowina,                                                                   przetworzona żywność,
                       jajka,                                                                             słodkie przekąski,
              orzechy i nasiona,                                                                    olej rzepakowy,
                owoce morza,                                                                             ziemniaki
              tłuszcz zwierzęcy,
             nierafinowane oleje

Żywieniowe kontrowersje w Paleo


Oczywiście jak dużo osób stosujących Paleo tak wiele indywidualnych wersji :-)
Jest wiele produktów, które jedni uważają jako dozwolone w niewielkich ilościach, inni odrzucają całkowicie. Ja osobiście nie wpadam w skrajności. Staram się odżywiać tak, by to mi było z tym dobrze. Jestem taką mniej fanatyczną zwolenniczką Paleo :-). Na razie.

1. Nabiał


Nabiał nie jest zalecany w paleo
Nabiał nie jest wskazany w Paleo

Nabiał jest kontrowersyjnym tematem w społeczności Paleo. Technicznie rzecz biorąc, ściśle według Paleo diety, produkty mleczne nie powinny być spożywane. Jako dowód zwolennicy Paleo wskazują, że nasi przodkowie, za wyjątkiem niemowląt, nie pili mleka. Jednak niektórzy dobrze tolerują nabiał, szczególnie sfermentowany, więc nie widzę powodu żeby go gwałtownie odstawiać. Chyba, że ktoś ma np. nietolerancję laktozy.

2. Soja

Choć istnieją oczywiście nurty, które dopuszczają soję, to nie pasuje ona do Paleo. Nie tylko zawiera składniki anty-odżywcze,  (zawierają je również inne rośliny strączkowe), takie jak lektyny i kwas fitynowy, ale jest też często genetycznie zmodyfikowana. GMO soi jest wiązane z wieloma problemami zdrowotnymi,  jak alergie, wady wrodzone i problemy z płodnością. Poza tym, soja może również zakłócić poziom hormonów i funkcji tarczycy.


3. Gluten

Gluten jest białkiem występującym w wielu ziarnach, które sprawia, że ​​są łatwe do pogryzienia i rozciągliwe, łatwo z nich kleić ciasto :-). Nasze ciała nie są przystosowane do trawienia glutenu i z tego powodu, może to powodować różne problemy, takie jak nieszczelne jelito, mgła mózgowa (pisał o tym m.in. dr Davis) i inne stany zapalne. Łączony jest również z chorobami autoimmunologicznymi np. choroba Hashimoto.


4. Rośliny strączkowe

Rośliny strączkowe, takie jak soczewica, groch, ciecierzyca, orzeszki ziemnych nie są zalecane. Jednakże istnieje pewna grupa ludzi, którzy nie mają problemów z ich trawieniem. Strączki mogą być spożywane, jeśli są prawidłowo przygotowane, ale generalnie to nie jest dobry pomysł. Ja lubię i nie unikam, choć jem okazjonalnie :-)


5. Alkohol


Paleo alkohol ograniczamy
Niewielkie ilości alkoholu są dozwolone w Paleo


Alkohol jest podstawą w naszej kulturze i nie sposób go unikać :-) Niewielkie ilości są dozwolone ale trzeba pamiętać o wadach - np. utrudnia zrzucanie wagi. Pomijając poważne skutki bo o nich każdy wie.


6. Kawa

Mój największy problem- nie jestem w stanie z niej zrezygnować. Z tego powodu moje Paleo nigdy nie będzie "czyste" :-)
Kawa ma wiele korzyści dla zdrowia, w tym wspomaganie spalania nadmiaru tłuszczu, zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę, chorobę Alzheimera, chorobę Parkinsona, raka i depresję. Zawiera też znaczną ilość przeciwutleniaczy. Jednak drugą stroną kawy jest to, że zwiększa poziom kortyzolu (hormonu stresu) i obciąża nadnercza. Utrudnia więc spalanie tłuszczu wokół brzucha (oponki). Można przyjąć na diecie Paleo, że kawa może być spożywana ale z umiarem.

7. Czekolada


Czekolada jest dozwolona w diecie Paleo
Czekolada jest dozwolona w diecie Paleo


Dobra wiadomość - Czekolada jest dobra :-). Jest bogata w żelazo, magnez, miedź, mangan, potas i cynk, wraz z mnóstwem przeciwutleniaczy. Jednak, aby uzyskać jak najwięcej korzyści zdrowotnych i żywieniowych, zawartość kakao musi wynosić 70% lub więcej .

8. Sól

Jest dobra o ile wybierzemy właściwy rodzaj. Zalecana jest sól morska lub himalajska, zawierająca większe stężenie minerałów.

9. Cukier



Unikamy rafinowanego cukru. Do zaakceptowania jest  cukier z owoców ale też należy uważać. Zmniejszenie spożycia cukru jest często najtrudniejsze dla przechodzących na dietę Paleo, gdyż cukier działa na mózg uzależniająco.

10. Tłuszcz


Tłuszcze są istotną częścią diety paleo

Tłuszcze są głównym źródłem energii dla organizmu i istotną częścią diety Paleo. Spożywanie odpowiedniej ilości tłuszczu jest bardzo ważne dla  funkcjonowania mózgu, zdrowej skóry i włosów, odporności, trawienia, regulacji temperatury ciała, a także wspomaga wchłanianie rozpuszczalnych w tłuszczach witamin A, D, E i K. W Paleo nie unikamy tłuszczu!

11. Węglowodany

Choć zwolennicy Paleo raczej skłaniają się ku niskiej zawartości węglowodanów, nie jest to stricte diet niskowęglowodanowa (low-carb). Paleo zawiera wiele pokarmów skrobiowych o wysokiej zawartości węglowodanów, np. dynia czy słodkie ziemniaki. Niektórzy jednak twierdzą, że spożywanie nawet tych pokarmów może być szkodliwe zwiększając oporność na insulinę. Inni   opowiadają się za jedzeniem umiarkowanej ilości skrobi, aby zwiększyć swój nastrój, sprawność fizyczną i poziom energii. Ja  uważam, że warto jeść węglowodany, oczywiście te dozwolone w Paleo (na pewno nie zboża) ale ilość odpowiednią do poziomu aktywności.

12. Białko


Jajko pasuje do Paleo stylu
Jajko pasuje do Paleo stylu

Białko jest jak tajna broń, jeśli chodzi o utratę wagi.  Białko zmniejsza poziom apetytu i głodu, pomaga zwiększyć masę mięśniową, poprawić zdrowie kości, zmniejszyć łaknienia. Obniża również ciśnienie krwi i przyspiesza metabolizm, dzięki czemu organizm staje się "maszyną" do spalania tłuszczu. Białko jem w każdej postaci, czy to mięso czy białko serwatkowe :-)

13. Nasiona i orzechy


Paleo dopuszcza orzechy z umiarem

Orzechy są doskonałym źródłem zdrowych tłuszczów i przeciwutleniaczy. Są popularne wśród entuzjastów Paleo, chociaż trzeba być ostrożnym i nie spożywać zbyt wiele! Garstka dziennie wystarczy. Jeśli chodzi o orzechy to uwielbiam orzechy nerkowca, z nasion - siemię lniane i chia :-)

14. Dodatki do żywności


Dodatki do żywności są wszędzie. Istnieje ponad 3000 dodatków do żywności, które są powszechnie stosowane. Większości z nich unikamy w miarę możliwości, ale są też, uważane za bezpieczne np. pektyny z owoców czy witamina C jako konserwant.





Samo słowo "dieta" często koncentruje się wyłącznie na osiągnięciu ekstremalnych wyników w krótkim czasie.
I choć Paleo może prowadzić do szybkiej utraty wagi, to tak naprawdę nie jest dietą. Jest bardziej nowym stylem życia w którym zmieniamy na stałe nasze nawyki żywieniowe.

Przeciwnicy Paleo zawsze będą szukać etykiety. Kolejna dieta Atkinsa! Kolejna dieta tłuszczowa! itd. Tymczasem Paleo nie ma z tym nic wspólnego. Większość ludzi boi się po prostu wprowadzić  coś nowego a swoją krytykę opiera na szczątkowej wiedzy. 

Można spotkać się również z  pewną presją społeczną aby nie stosować Paleo - nawet jeśli dowodem są super rezultaty. Spotykam się z taką presją nawet wśród rodziny, szczególnie mama nie może zrozumieć i ciągle próbuje mi podsuwać "smakowite" kąski :-)
Paleo to wybór na całe życie, nie chwilowa dieta odchudzająca :-)


Spotkaliście się wcześniej z tą dietą. A może stosujecie ją choćby w bardziej liberalnej, mniej rygorystycznej wersji? A może macie jakies ulubione przepisy paleo?

Zapraszam do podzielenia się opiniami :-)

Marta 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zostaw po sobie ślad :-)