poniedziałek, 13 marca 2017

Top 5 naturalnych słodzików w diecie low-carb


Czy naturalne zastępniki cukru - słodziki - mogą być dla nas korzystne?


Z pewnością tak, choć  do tej pory mówiono, że są szkodliwe, rakotwórcze i mają bardzo zły wpływ na nasze zdrowie. Takie opinie są prawdziwe jeżeli chodzi o słodziki sztuczne: aspartam, acesulfam itp. Nie oznacza to jednak, że wszystko o słodkim smaku jest niekorzystne dla naszego zdrowia.
Niektórym osobom używanie nisko węglowodanowych słodzików może wyjść na zdrowie.

naturalne słodziki a chemiczne




Wybór słodzików jest tak ogromny, że łatwo  się w tym pogubić, tym bardziej że wszystkie mianują się lepszymi od pozostałych. W rezultacie ciężko zdecydować, który będzie dla nas najlepszy

W tym wpisie przyjrzymy się  wyłącznie słodzikom pochodzenia naturalnego, dopuszczalnymi w diecie nisko węglowodanowej (low-carb). Każda z wymienionych poniżej substancji jest przynajmniej neutralna dla zdrowia a prawdopodobnie nawet dobra dla naszego organizmu.


Top 5 naturalnych słodzików


1. Monk Fruit


Monk Fruit (inaczej: Lo Han Guo, Siraitia grosvenorii), czyli owoc mnicha jest rośliną z rodziny dyniowatych znaną od wieków w Chinach. Ze względu na jej słodki smak postanowiono wykorzystać ją do produkcji naturalnego słodzika. Monk Frukt wyróżnia się jako jeden z najzdrowszych naturalnych słodzików. Owoc ten jest 200 razy słodszy od cukru dlatego  od wieków był używanych w Chinach jako zdrowy naturalny słodzik, szczególnie odpowiedni dla cukrzyków i osób otyłych

Produkcja nie wymaga drogich metod ani użycia kwestionowanych chemikaliów.
proces produkcji cukru z owocu mnicha składa się z kilku etapów:
  • najpierw, usuwana jest skórka i pestki (praca ludzka)
  • następnie owoce są miażdżone aby uzyskać sok
  • następnie sok jest miksowany z gorąca wodą i przechodzi proces ultrafiltracji
  • w rezultacie ekstrakt z owocu mnicha jest około 200 razy (niektóre źródła podają że 300) słodszy od cukru, a ponadto nie zawiera kalorii ani węglowodanów
Trzeba jednak uważać na niektóre słodziki i uważnie czytać skład gdyż niektórzy producenci dodają do niego dekstrozy. Jeśli chcemy mieć pewność co do czystości składu najlepiej wybrać formę płynną.

Zalety:
  • zero kalorii
  • nie podnosi poziomu cukru we krwi
  • naturalny proces produkcji
  • brak dziwnego, obcego posmaku, naturalna słodycz z owocu
Więcej o tym nowym i nieznanym jeszcze słodziku możecie przeczytać w moim wpisie tutaj

2. Erytrytol


Erytrytol to alkohol cukrowy - węglowodan z grupa OH. Jest również jedną z najbezpieczniejszych, dobrze przebadanych naturalnych substancji słodzących. Dla ścisłości, nazwa alkohol cukrowy może być nieco myląca - w rzeczywistości to nie jest ani cukier, ani nie zawiera alkoholu. Pozyskiwany jest z owoców i warzyw. Z wyglądu erytrytol przypomina zwykły cukier.

Nazywany jest przez niektórych "zdrowym cukrem" bo z powodzeniem zastępuje normalny cukier, jest od niego nieco mniej słodki. W przeciwieństwie do innych alkoholi cukrowych takich jak mannitol, sorbitol i maltitol nie wywołuje gazów i wzdęć. Erytrytol pozyskuje się w procesie fermentacji naturalnych cukrów z owoców i kukurydzy.

  • najpierw pozyskiwana jest glukoza z kukurydzy
  • następnie glukoza jest poddawana fermentacji przy użyciu drożdży
  • powstały produkt przechodzi oczyszczanie i filtrowanie
  • następuje proces krystalizacji erytrytolu
Zalety:
  • Erytrytol nie ma wpływu na poziom cukru we krwi, nie powoduje skoków insuliny
  • redukuje i zwalcza kamień nazębny, podobnie jak inne alkohole cukrowe nie powoduje rozwoju próchnicy a wręcz jej zapobiega
  • w przeciwieństwie do sztucznych słodzików, nie ma działania rakotwórczego (liczne wieloletnie badania na zwierzętach)
  • Inaczej niż cukier, erytrytol nie fermentuje w jelitach, więc nie "karmimy"nim szkodliwych bakterii. Jest więc zalecany dla diet bez cukru w kandydozie.

3. Stewia


Na temat stewii napisano już wiele.
Stewia zyskała popularność ponad dekadę temu i obecnie na rynku jest wiele produktów zawierających stewię.


Istnieją 3 główne formy stewii:
  • proszek
  • ekstrakt (forma płynna)
  • całe liście
Stewia w proszku i w płynie

Te dwie formy nie są całkiem naturalne. W procesie produkcji często dodawane są do nich inne składniki. Ekstrakty w proszku często produkowane są z dodatkiem inuliny albo maltodekstryny w celu zwiększenia objętości i upodobnienia do cukru. Stewia z dodatkiem inuliny jest lepszym rozwiązaniem, bowiem inulina nie podnosi poziomu cukru we krwi.

Całe liście stewii

Forma liściasta stewii jest prawdopodobnie najbardziej naturalnym słodzikiem na świecie. To po prostu liście rośliny. Podczas gdy wyciąg ze stewii jest niesamowicie słodki, całe liście mają bardziej subtelną słodycz i bardziej gorzki posmak.

Jakie są zalety stewii?
  • zerowy wpływ glikemiczny, nie powoduje wzrostu poziomu cukru we krwi- świetna opcja dla diabetyków
  • hamuje łaknienie
  • reguluje ciśnienie krwi
  • pomaga w walce z kandydozą
  • nie niszczy zębów

4. Swerve


To świetnie smakujący, naturalny słodzik który wyglądem i słodyczą do złudzenia przypomina cukier. Z tego powodu cieszy się dużą popularnością w Stanach Zjednoczonych. Jest to unikalna kombinacja erytrytolu, inuliny i naturalnych aromatów. Nie zawiera żadnych sztucznych dodatków.
Jest dokładnym zamiennikiem cukru -łyżka za łyżkę :-)

Zalety:
  • zero kalorii, brak wpływu glikemicznego
  • bezpieczna dla diabetyków, nie podnosi poziomu cukru we krwi ani poziomu insuliny
  • nie ma gorzkiego posmaku, jak np. stewia
  • nie powoduje nietolerancji jelitowych

Na razie z tego co wiem nie jest słodzik nie jest dostępny na rynku polskim. Dostępny jest na Amazonie.

5. Ksylitol

    Inaczej cukier brzozowy. Podobnie jak erytrytol, ksylitol to alkohol cukrowy, wyglądem i smakiem przypominający zwykły cukier. Zawiera jednak o połowę mniej kalorii i ma 14 krotnie niższy indeks glikemiczny. Obecnie głównym surowcem wykorzystywanym przez przemysł do jego produkcji jest kukurydza. Nazwa cukier brzozowy wzięła się z tego, iż dawniej wykorzystywano do jego produkcji korę brzozy.

    naturalny słodzik brzozowy

    Ksylitol ma podobne właściwości jak wymienione wcześniej substancje słodzące, jednak w przeciwieństwie do nich "posiada" kalorie :-)

    Zalety:
    • ma działanie bakteriobójcze, pomocny w walce z próchnicą i zapaleniem dziąseł
    • bardzo wolno podnosi poziom cukru we krwi
    • Uznawany jest zatem za substancję poprawiającą mineralizację kości i polecany osobom zagrożonym osteopenią lub osteoporozą. 
    Uwaga: ksylitol w większych może wywoływać podrażnienie układu pokarmowego (gazy, wzdęcia, działanie przeczyszczające).Zalecana dawka dzienna to 15g, czyli 3 małe łyżeczki. Najlepiej dodawać go stopniowo do jadłospisu aby przyzwyczaić się do jego działania. jest to szczególnie istotne w przypadku małych dzieci.


    A czy wy stosujecie słodziki zamiast cukru?




    Brak komentarzy:

    Prześlij komentarz

    Zostaw po sobie ślad :-)