poniedziałek, 20 marca 2017

4 niezdrowe "zdrowe" oleje których musisz unikać


Zdrowy olej - czy "frankenfood"?


zdrowe niezdrowe oleje których musisz unikać
Czy każdy olej jest zdrowy?
Wszyscy dokoła piszą o zdrowych olejach, o ich dobroczynnym działaniu i wpływie na ludzki organizm. Tylko czy aby na pewno wszystkie są takie zdrowe? Czy czasem to nie jest celowe działanie?

Kilkadziesiąt lat temu, kiedy rozpoczęło się przetwórstwo żywności na dużą skalę, regularną praktyką stała się ingerencja w naturę. Chcieliśmy więcej, szybciej i taniej. W ten sposób rozpoczęła się era "frankenfoods".
Jak się pewnie domyślacie słowo to powstało w przeciwieństwie do żywności naturalnej tzw.  "superfoods", o której pisałam już w tym wpisie. Całe, naturalne, pożywne pokarmy, które w większości pochodziły z małych gospodarstw zostały zastąpione przez przetworzone, rafinowane i naładowane chemią.

Oleje nie są tu wyjątkiem. Przez ponad cztery dekady, zdrowe źródła tłuszczów zostały zastąpione olejami roślinnymi, które były uważane za lepsze. Teraz już wiadomo, że przynoszą więcej szkody niż pożytku.
Poniższe cztery są najgorszymi "przestępcami" i należy ich unikać za wszelką cenę.


1. Olej rzepakowy


niezdrowy olej rzepakowy- trzeba go unikać
Rzepak - tej rośliny musisz unikać

Zwierzęta i owady w naturze unikają rzepaku. My też powinniśmy?

  • Obecnie w przyrodzie nie ma czegoś takiego jak prawdziwy dawny rzepak. Teraz olej rzepakowy jest w rzeczywistości zmodyfikowaną wersją tego co dawniej nazywane było olejem rzepakowym. W kulturze Azji i Indii olej rzepakowy, owszem, był spożywany ale nigdy w tak dużych ilościach jak obecnie w Europie czy Stanach.
  • Rzepak zawiera związki cyjanku i dzikie zwierzęta czy owady unikają go.
  • Rafinacja - poddanie rzepaku działaniu bardzo wysokiej temperatury, pozbawia go w dużej mierze kwasów omega 3.  I niech was nie zwiodą reklamy "oleju z pierwszego tłoczenia". Może i pierwsze ale ciągle "na gorąco".
  • GMO - spożycie oleju zmodyfikowanego zostało już dawno powiązane z zaburzeniami mięśniowymi, otłuszczeniem serca, nerek, tarczycy i nadnerczy, zaburzeniami hormonalnymi.
Czyli co mamy zrobić, jak jest alternatywa? Pewnie nie wyrzucimy go całkiem z kuchni ale przynajmniej możemy dokładnie sprawdzać etykiety pod kątem GMO, nawet teoretycznie "zdrowego" oleju z pierwszego tłoczenia. Bo rzepak to już raczej zdrowy nie będzie.

2. Olej bawełniany


niezdrowy olej bawełniany - musisz go unikac
bawełna - toksyczna roślina

Promowany w mediach jako jeden z najpopularniejszych olejów świata, zarówno jako olej spożywczy jak i kosmetyczny. Tysiące produkowanej komercyjnie żywności zawiera olej bawełniany: od żywności puszkowanej po chipsy. Jest nawet w napojach np. Gatorade. A jaka jest prawda?
  • Bawełna jest więc wręcz nasycona chemią. Ponieważ bawełna nie jest  uważana za roślinę jadalną a przemysłową, uprawy mogą być pryskane czymkolwiek.
  • Opryskiwana zarówno środkami owadobójczymi jak i przyśpieszającymi wzrost roślin. W uprawie stosowane są niebezpieczne trucizny takie jak cyjanek i naled (bardzo toksyczny środek owadobójczy), które przenikają w głąb roślin, sprawiając że są po prostu trujące.
  • Oprócz szkodliwej uprawy nasiona bawełny są genetycznie modyfikowane. Olej ma niestety te same "właściwości" co i roślina.
  • Ogromna ilość kwasów omega 6
  • Olej bawełniany ma podobną strukturę białkową do orzeszków ziemnych, więc ludzie, którzy są uczuleni na orzeszki ziemne mogą mieć poważne reakcje alergiczne. Choć przecież na oleju nie jest wymagana informacja o składnikach potencjalnie alergizujących.

Olej krokoszowy


Olek krokoszowy- niezdrowy olej którego trzeba unikać
Krokosz

  • Krokosz mylony jest z szafranem - tak naprawdę to jego tani substytut. Nazywany dawniej szafranowym bękartem. W dawnej medycynie i kuchni tradycyjnej bardzo nisko oceniany.
  • Olej krokoszowy jest zachwalany przez lekarzy i dietetyków jako bogactwo nienasyconych kwasów tłuszczowych - tylko, że są to głównie kwasy omega 6. A wiadomo, że wzrost kwasów omega 6 w organizmie zwiększa ryzyko śmierci spowodowane chorobami serca. To nie cholesterol zabija, to nadmiar kwasów omega 6. To wystarczający powód żeby tego oleju unikać
  • Bardzo łatwo jełczeje produkując ogromne ilości wolnych rodników
  • Niestabilny termicznie - nie jest odporny na wysokie temperatury, nie wolno go ogrzewać powyżej 65 stopni

Olej sojowy


z soi powstaje niezdrowy olej sojowy


Soja kojarzy mi się głównie z GMO i zaburzeniami hormonalnymi - głosów przeciw jest coraz więcej, w tym mój :-)


  • GMO. Chyba tak naprawdę nie ma na świecie już soi niemodyfikowanej genetycznie. Były podobno jakieś afery związane z soją "niby" organiczną. Okazała się właśnie "niby"
  • Przemysłowa uprawa soi, podobnie jak w przypadku bawełny, powoduje ogromne zanieczyszczenie chemiczne nasion
  • Ogromna ilość kwasów omega 6 - podobno już pół łyżeczki dziennie wyczerpuje dzienny limit
  • Soja zawiera ten sam alergen, co orzeszki ziemne
  • silnie rafinowany
  • Ogromne ilości fitoestrogenów - może powodować zaburzenia hormonalne
Niestety, ten olej jest dodawany obecnie niemal do wszystkiego, wystarczy przeczytać etykiety.


Więc jakie oleje roślinne są zdrowe i wartościowe?
Dla mnie to olej kokosowy ale nierafinowany, olej lniany- ale ten tłoczony na zimno, który trzeba trzymać w lodówce i oliwa z oliwek. 

Znacie jakieś inne, zdrowe, które nie pozostawiają wątpliwości?

Zapraszam do komentowania

Marta

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zostaw po sobie ślad :-)